انواع سردکن روغن هیدرولیک

انواع سردکن روغن هیدرولیک

در این نوشته هدف بررسی کلی انواع سرد کن روغن در صنایع مختلف نیست بلکه فقط می خواهیم به بررسی انواع سردکن روغن هیدرولیک استفاده شده در پاورپک ها و سیستم های هیدرولیک بپردازیم.

انواع سردکن روغن هیدرولیک

در حالت کلی دو نوع سردکن روغن هیدرولیک در سیستم های هیدرولیک استفاده می شود که عبارتند از:

الف – سردکن روغن برقی ( سردکن روغن هوا خنک)

روغن گرم از داخل کانال های سردکن عبور کرده و هوای سرد و خنک توسط یک فن با دور بالا به طرف سردکن دمیده می شود. جنس سردکن از آلومنیوم و یا آلیاژ آلومنیوم و مس می باشد.

این سردکن ها حداکثر تا ده درجه سانتی گراد می توانند کاهش دما انجام دهند و برای کارکرد صحیح و با حداکثر بازده آن ها باید هوای آزاد، خنک و تمیز در محیط اطراف سردکن در گردش باشد.

شاید بتوان گفت که بزرگترین مزیت این سردکن ها نصب و بکارگیری آسان آن ها در سیستم های هیدرولیک می باشد.

ب – سردکن روغن آب خنک ( مبدل حرارتی روغن هیدرولیک )

آب سرد در داخل لوله های مسی به صورت ممتد حرکت نموده و در مجاورت لوله های مسی و در درون لوله اصلی ( بدنه مبدل حرارتی ) روغن گرم جریان می یابد. تبادل حرارتی و انتقال گرمای صورت گرفته مابین آب سرد و روغن گرم از جداره لوله های مسی سبب خنک شدن روغن هیدرولیک می گردد.

نصب و بکارگیری این نوع سردکن هزینه و الزامات بیشتری نسبت به سردکن روغن برقی دارد چرا که لازمه عملکرد این نوع سردکن وجود منبع آب سرد دائمی و جاری می باشد.

قابلیت و توانایی و بازده سرد کردن و خنک کاری روغن توسط این نوع سردکن بیشتر از سردکن روغن  می باشد.

هر چقدر که دمای آب سرد وارد شده به مبدل حرارتی کمتر باشد ( آب سرد تر باشد )تبادل حرارتی صورت گرفته بین آب سرد و روغن گرم تشدید شده و عمل خنک کاری روغن بیشتر و بهتر می شود. دبی آب سرد ورودی به مبدل حرارتی باید در حدود تقریبی شصت درصد دبی روغن گرم وردی باشد.

در تجهیزات و ماشین آلات سنگین و با دبی و دمای کاری بالا نظیر ماشین های تزیرق پلاستیک، ماشین های دایکاست، ماشین های برش واترجت و ماشین های اکسترودر از این نوع سردکن روغن استفاده می گردد.

این نوع سردکن روغن آب خنک را مبدل حرارتی نوع لوله و پوسته (Shell & Tube ) می نامند. نوع دیگر سردکن روغن آب خنک  نیز وجود دارد که به آن مبدل حرارتی صفحه ای ( Plate Heat Exchanger ) می گویند که البته کاربرد چندانی در پاورپک هیدرولیک و سیستم های هیدرولیک ندارد.

انواع سردکن روغن هیدرولیک

شرکت مهندسی رایان هیدرولیک سام

دفتر مرکزی: تبریز – خیابان ۲۲ بهمن – چهار راه قطران – پاساژ عمران – طبقه زیر همکف – پلاک ۳۲

تلفن : ۳۴۴۲۹۰۶۹ – ۳۴۳۹۱۴۴۹ ( ۰۴۱)               تلفن همراه: ۰۹۱۴۴۱۲۷۵۴۲  –   ۰۹۱۴۴۱۴۲۴۳۲   

   sale@rhsahand.com              azarniaiy@Gmail.com