واحد هیدرولیک ماشینهای سوراخکاری

واحد هیدرولیک ماشینهای سوراخکاری

در این نوشتار به بررسی کلی واحد هیدرولیک ماشینهای سوراخکاری خودکار و با تغذیه اتوماتیک پرداخته می شود

برخی مهندسان و سازندگان در ساخت ماشین های سورخکاری با تغذیه اتوماتیک و بالاخص ماشین های سوراخکاری چند محوره، استفاده از سیستم هیدرولیک به عنوان محرک حرکت خطی ابزار را مناسب ندانسته و اعتقاد دارند که کنترل دقیق حرکت خطی ابزار و نیز ایجاد حرکت ترتیبی دقیق بین محورهای سوراخکاری توسط سیستم هیدرولیک نا ممکن و یا بسیار دشوار است. لذا ترجیح می دهند از سروو موتور (Servo Mtor) علیرغم هزینه بالای آن در این مورد استفاده کنند.  

البته نظرات این گروه از مهندسان نیز صحیح می باشد چرا که طراحی و ساخت واحد هیدرولیک ماشینهای سوراخکاری خودکار و با تغذیه اتوماتیک کاری بسیار دقیق بوده و مستلزم صرف زمان است.  

برخی نکات فنی ریز و درشت وجود دارند که اگر بتوان همه آنها را در طراحی پاورپک هیدرولیک برای یک ماشین سوراخکاری خودکار پیاده کرد، با اطمینان می توان از به کارگیری سیستم هیدرولیک به عنوان محرک حرکت خطی محورهای ماشین سوراخکاری دفاع نمود.

نکات فنی مربوط به واحد هیدرولیک ماشینهای سوراخکاری را می توان به دو گروه طبقه بندی کرد

گروه اول، اطلاعات و نکاتی هستند که مربوط به رفتار و عملکرد ماشین های سوراخکاری بوده و طراح سیستم هیدرولیک باید شناخت کافی از نحوه عملیاتی این ماشین ها داشته باشد.

گروه دوم، اطلاعات عمومی و نیز اطلاعات تخصصی در زمینه طراحی سیستم های هیدرولیک و به ویژه تحلیل روشهای کنترل سرعت عملگرهای هیدرولیک یعنی جک های هیدرولیک و هیدروموتور ها می باشد.

مسلم است طراحی سیستم هیدرولیک برای تجهیزات و ماشین های گوناگون متفاوت بوده و نیازمند آگاهای کافی از شرایط کارکردی آن ماشین می باشد.

برخی موارد طراحی در بین همه سیستم های هیدرولیک مشترک بوده ولی برخی دیگر کاملا تخصصی و متفاوت می باشند و مهم، شناخت و اجرای تمام آن موارد فنی است.

نوع مدار هیدرولیک و چیدمان اجزای مدار، محاسبات فنی شامل محاسبات دبی، فشار، محدوده تنظیم دبی و فشار و نیز محاسبات بالانس حرارتی، مطابق با شرایط کاری یک ماشین سوراخکاری در این نوع پروژه ها باید رعایت شوند.

شرکت رایان هیدرولیک سام در برخی پروژه های قبلی خود، یونیت هیدرولیک برای ماشین سوراخکاری بلوک سیلندر موتور خودرو، یونیت هیدرولیک برای ماشین سوراخکاری پیستون موتورهای دریایی و پاورپک هیدرولیک برای ماشین سوراخکاری قطعات از جنس فایبرگلس را با موفقیت طراحی و ساخت نموده است. در این نوشتار تصاویر دو نمونه از این سیستم های هیدرولیک ساخته شده آورده می شوند.

مهندس محمدرضا آذرنیایی         ۱۴۰۲/۱۱/۰۳

واحد هیدرولیک ماشینهای سوراخکاری

شرکت مهندسی رایان هیدرولیک سام

دفتر مرکزی: تبریز – خیابان ۲۲ بهمن – چهار راه قطران – پاساژ عمران – طبقه زیر همکف – پلاک ۳۲

تلفن : ۳۴۴۲۹۰۶۹ – ۳۴۳۹۱۴۴۹ ( ۰۴۱)               تلفن همراه: ۰۹۱۴۴۱۲۷۵۴۲  –   ۰۹۱۴۴۱۴۲۴۳۲   

   sale@rhsahand.com              azarniaiy@Gmail.com