کنترل سرعت جک هیدرولیک

کنترل سرعت جک هیدرولیک

در این نوشتار به بررسی روش های کنترل سرعت جک هیدرولیک در تجهیزات و ماشین آلات صنعتی پرداخته می شود.

در حالت کلی می توان بحث کنترل سرعت عملگر های هیدرولیک در تجهیزات صنعتی را به دو حالت زیر طبقه بندی نمود: 

  1. آن دسته از سیستم های هیدرولیک که در آن ها عمده دبی پمپ توسط یک جک مصرف می شود.

در این گروه از سیستم های هیدرولیک که معمولا فقط دارای یک عملگر هیدرولیک هستند می توان از یک پمپ هیدرولیک دبی متغیر در پاورپک هیدرولیک استفاده کرد. با تغییر دبی پمپ و شدت جریان روغن ورودی به عملگر هیدرولیک می توان سرعت کاری عملگر هیدرولیک را کنترل نموده و در مقدار مناسب کاری آن قرار داد.

این نوع روش کنترل سرعت عملگر ها به دلیل نیاز به استفاده از پمپ دبی متغیر سروو که هزینه بالایی دارد دارای کاربرد کمتری بوده و به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد.

  1. آن دسته از سیستم های هیدرولیک که دارای چندین عملگر هیدرولیک با سرعت های کاری گوناگون می باشند.

در این گروه از سیستم های هیدرولیک می توان از دو نوع پمپ های هیدرولیک با دبی ثابت و یا پمپ های هیدرولیک با دبی متغیر بر اساس نوع نیاز و طراحی سیستم هیدرولیک استفاده کرد.

در این نوع از سیستم های هیدرولیک برای تنظیم و کنترل سرعت کارکرد عملگرهای هیدرولیکی در مقدار مورد نظر از شیرهای کنترل جریان هیدرولیکی استفاده می گردد. این نوع روش کنترل سرعت عملگر های هیدرولیکی می تواند شامل روش های گوناگونی باشد که در ادامه به صورت اختصار به شرح هر کدام از آن ها پرداخته می شود.

۲-۱ – کنترل سرعت عملگر های هیدرولیک به واسطه تنظیم و کنترل مقدار دبی روغن ورودی به عملگر هیدرولیک

(Meter – In Method)

در این روش کنترل سرعت، روغن خروجی از جک هیدرولیکی بدون اعمال هر نوع کنترل و تنظیم از عملگر هیدرولیک خارج می شود در حالی که روغن ورودی تحت کنترل و تنظیم دقیق وارد جک می گردد لذا متناسب با سرعت کاری مورد نیاز عملگر هیدرولیک، دبی روغن ورودی به جک تنظیم خواهد شد. چنانکه در بالا نیز اشاره شد در این روش اعمال کنترل روی دبی روغن توسط شیرهای کنترل دبی انجام می گیرد.

هر گاه جهت نیروی خارجی اعمال شده روی جک و جهت حرکت عملگر هیدرولیک در خلاف هم دیگر باشند می توان از این روش کنترل سرعت جکهای هیدرولیک استفاده کرد.

۲-۲ – کنترل سرعت عملگر های هیدرولیک به واسطه تنظیم و کنترل مقدار دبی روغن خروجی از عملگر هیدرولیک

(Meter – Out Method)

در این روش کنترل، روغن ورودی به عملگر هیدرولیکی بدون اعمال هر نوع کنترل و تنظیم و بصورت کاملا آزادانه وارد  عملگر هیدرولیک می شود در حالی که روغن خروجی تحت کنترل و تنظیم دقیق از جک خارج می گردد لذا متناسب با سرعت کاری مورد نیاز عملگر هیدرولیک، دبی روغن خروجی از جک تنظیم خواهد شد. در این روش نیز تنظیم دبی روغن توسط شیرهای کنترل دبی صورت می گیرد.

هر گاه جهت نیروی خارجی اعمال شده روی جک و جهت حرکت عملگر هیدرولیک یکسان باشند استفاده از این روش کنترل سرعت در عملگر های هیدرولیک توصیه می شود.

توجه: روش های دیگری نیز برای کنترل سرعت عملگر های هیدرولیک توسط شیر های کنترل دبی وجود دارد که به دلیل کاربرد کمتری آن ها در این نوشتار مورد بررسی قرار نمی گیرند. روش کنترل سرعت نوع Bleed – Off  از جمله آن ها می باشد.

کنترل سرعت جک هیدرولیک

کنترل سرعت جک هیدرولیک

دفتر مرکزی: تبریز – خیابان ۲۲ بهمن – چهار راه قطران – پاساژ عمران – طبقه زیر همکف – پلاک ۳۲

تلفن : ۳۴۴۲۹۰۶۹ – ۳۴۳۹۱۴۴۹ ( ۰۴۱)               تلفن همراه: ۰۹۱۴۴۱۲۷۵۴۲  –   ۰۹۱۴۴۱۴۲۴۳۲   

کارگاه: تبریز – بازار آهن

WhatsApp: +98 914 414 2432          Telegram: +98 914 414 2432                   Linkedin: RHS Company

sale@rhsahand.com                                     azarniaiy@Gmail.com